Web, který vás inspiruje. Užitečné rady pro váš byt, dům i zahradu.


Virgil Abloh stvořil mileniála pro Vitra

Vitra a Virgil Abloh představují projekt  Twentyhirtyfive inspirovaný generací mileniálů. Nové produkty vzdávají hold Jeanu Prouvé.

Švýcarská značka Vitra představila nejnovější spolupráci s americkým architektem, umělcem a designérem Virgilem Ablohem. V prostoru hasičské zbrojnice ve Vitra Campusu ve Weil am Rhein vyrostla během festivalu Art Basel instalace Twentyhirtyfive. Vitra navázala také limitovanou edicí tří nových produktů – lampičkou Petit Potence, křeslem Anthony a doplňkem Ceramic Block.

Zaměřeno na mileniály

Rezidenční životopis fiktivního teenagera tak se dá popsat instalace myšlenka Twentyhirtyfive jež nás přenáší v čase do roku 2035. Společný projekt Vitry a Abloha míří na právě dospívající generaci, která se zajímá o široké spektrum témat a umění, architekturu, hudbu a módu s oblibou navzájem propojuje.

Abloh sleduje, jak vývoj technologií a společenské změny proměňují domov, a při tom se dotýká aktuálních témat jako udržitelnost životního prostředí, recyklace a nadbytku. „Je otázkou, zda v roce 2035 vůbec budeme potřebovat nějaký nábytek.“ Na druhou stranu se zabývá otázkou, do jaké míry prostředí kolem nás ovlivňuje naši cestu životem, vkus a rozhodnutí. Na základě této myšlenky vytvořil velmi osobní rezidenční životopis fiktivního teenagera, začínající v roce 2019 a provázející ho až do roku 2035.

Ceramic Block

Projekt Twentyhirtyfive směřuje pohled do budoucnosti pomocí stěny z jasně oranžových a postupně číslovaných cihel – keramických bloků. Tyto glazurované keramické objekty v Ablohově pojetí nepředstavují jen strukturální prvek, ale také zde začínají žít vlastním životem jako objekty určené k uchovávání. Limitovanou edici tvoří 999 bloků, vždy zřetelně označených číslem.

Petite Potence

Jean Prouvé původně vymyslel nástěnnou lampu Potence pro svůj dům v Nancy v roce 1942, ale brzy se začala masově vyrábět v mnoha velikostech. Abloha okouzlila především industriální čistota Prouvého konceptu a do své instalace zahrnul menší verzi Petite Potence. Industriální DNA tohoto designu zvýraznil povrchovou úpravou z oranžového laku, která násobí viditelnost svítidla v prostoru, kterou dále podtrhuje výrazná LED žárovka umístěná v obdélníkové ochranné kleci. Ablohova verze Petite Potence vznikla v limitované a číslované edici 300 kusů.

Antony

Křeslo Antony navrhnul Jean Prouvé na počátku 50. let minulého století pro studentské koleje univerzity ve francouzském městě Antony u Paříže. Křeslo, známé dynamickými křivkami dřevěné skořepiny a charakteristickou kovovou základnou, bylo jedním z posledních návrhů francouzského designéra. Virgil Abloh tomuto kultovnímu designu složil hold jeho modernizovanou verzí. V jeho pojetí křeslo získalo skořepinu z plexiskla, která přiznává kovovou strukturu zvýrazněnou oranžovou povrchovou úpravou. Tato verze vznikla číslované limitované edici 100 kusů.

Virgil Abloh – vlivný architekt, DJ, vysokoškolský učitel, umělec, podnikatel a umělecký ředitel značky Louis Vuitton svým inspirativním myšlením a tvorbou zaujal zejména mladou generaci. Proslul svou schopností posunovat hranice, zkoumat neznámé a lákat pozorovatele ven z komfortní zóny.

Potomek ghanských přistěhovalců se prosadil navrhováním luxusní módy, které však zároveň provází otázkami ohledně její oprávněnosti. Každý objekt či kulturní dědictví, se kterým pracuje, ať už jde o renesanční malbu nebo tenisky, Rema Koolhaase nebo Kim Kardashian – sampluje, hackuje a reinterpretuje. Tím ho zároveň přibližuje nejmladším generacím, které vyhledávají inspiraci na sociálních sítích. „Design pro mě představuje neodmyslitelnou spojnici s minulostí se zřetelem na budoucnost,“ vysvětluje Abloh. Jeho celoživotní fascinací je architekt Jean Prouvé; o zkoumání jeho tvorby se nakonec zajímal už od počátku jeho spolupráce s Vitrou.

text Jana Šulcová foto Vitra