Web, který vás inspiruje. Užitečné rady pro váš byt, dům i zahradu.


Kancelář s vizí budoucnosti

Vystudovaní architekti Edward Barber a Jay Osgerby jsou v odborném světě známí, jejich nábytkové kousky mají nakročeno stát se nadčasovým designem. Veřejnost je mohla zaznamenat jako autory designu pochodní pro Letní olympijské hry 2012 v Londýně.

Z aktuálních prací úspěšného dua zaujal designový svět projekt Soft Work, prezentovaný firmou Vitra na mezinárodním veletrhu Orgatec 2018 v Kolíně nad Rýnem. Barber & Osgerby v něm reagují na změnu způsobu práce. Lidé pracují tam, kde právě jsou. Doma, v hotelu, na letišti nebo ve vlaku. Sdílejí práci, pracoviště, dokonce i bydlení. Z veřejného prostoru se postupně stává jedno velké pracoviště. A přesto kanceláře nemizí. Potřeba přímého kontaktu a mezilidské interakce ve světě neklesá a s nástupem virtuálních aplikací dokonce stoupá. Zaměstnavatelé se obloukem vracejí k vytváření pocitu útulnosti, kterou poskytuje domácí pracovna.

Soft Work

Edward Barber a Jay Osgerby v projektu Soft Work uplatnili poznatky načerpané ze soukromých interiérů, kanceláří i veřejného sektoru. Jde o systém, který obrací zažitý stereotyp – židle nejsou umístěny okolo stolů, naopak stoly jsou rozmístěné okolo pohodlných pohovek a sofa. Barber s Osgerbym v tom vidí budoucí trend. „Pracovny se vyvíjejí stejným směrem jako obývací pokoje jejich archetyp postupně mizí. Pozvolna a pomalu končí doba stolů. S mobilními technologiemi potřebujete prostor k neformálnímu, pohodlnému sezení. To je naší hlavní myšlenkou,“ vysvětlili Barber & Orgerby. Tato radikální změna vychází ze současné situace, kdy se z veřejných prostor stávají prostory pracovní a naopak.

Na počátku byly modely

Designéři Edward Barber a Jay Osgerby založili vlastní studio v roce 1996, poté co dokončili studia architektury na The Royal College of Art v Londýně. Ve svých raných návrzích vycházeli ze skládání a tvarování plátů materiálu. Jejich inspirace vycházela z práce s kartonem, ze kterého ve škole tvořili architektonické modely. Tímto způsobem vznikl jejich první stůl Loop z ohýbané překližky, vyrobený v roce 1997.

V hledáčku „lovce“ talentů

Mladí londýnští tvůrci se brzy ocitli v hledáčku slavného designéra a „hledače talentů“ Giulia Cappelliniho. V roce 1998 je požádal, aby navrhli pro kolekci Cappellini 1999 nové kusy nábytku. Britští designéři uspěli a vzápětí zahájili úspěšnou spolupráci se slavnou italskou značkou. „Jsem pyšný na náš první stůl Loop, který jsme navrhli – je to jednoduchý kávový stolek, který jsme představili na výstavě v Londýně. Všiml si ho Giulio Cappellini a najednou se všechno rozjelo a my navrhovali nábytek pro různé italské firmy,“ zavzpomínal Edward Barber.

Nový styl inspirovaný barvami

Současně pracovali na zakázkách pro přední výrobce v Itálii (Magis), ve Švédsku (Asplund a Offecct) a samozřejmě v rodné Velké Británii (Isokon Plus). Jejich ateliér má své stálé sídlo v Londýně, ve Whitechapel. V roce 2004 získali cenu Jerwood Applied Arts Prize, jež jim přinesla zakázku na design nového vybavení pro rekonstruovaný pavilon De La Warr v Bexhill On Sea v jihovýchodní Anglii. Limitovanou edicí stolů Iris pro tento projekt vytvořili nový směr, pro který je barva výchozím impulzem. Ve stejném roce se vrátili ke skládaným tvarům a uvedli kolekci lamp Tab pro značku Flos. Rok 2009 jim přinesl velkou zakázku pro sklářskou firmu Vennini, limitovanou edici unikátních váz z muránského skla, vystavovaných posléze v Miláně, Porto Cervo a Londýně.

Barber a Osgerby přednášejí o designu a hostují na workshopech v Ecal ve Švýcarsku nebo ve Vitra Design Museum ve Weil am Rhein v Německu. Jejich práce lze spatřit na stálých výstavách v galeriích a muzeích po celém světě, například ve V&A Museum a Design Museum v Londýně, Metropolitan Museum of Art v New Yorku, Art Institute v Chicagu a v Indianapolis Museum of Art.

Dobrý design by měl mít duši

A jak definují svůj design? „Držíme se jednoduchých tvarů a myslíme na to, že s věcmi lidé žijí několik let,“ řekl Jay Osgerby. „Dobrý design má duši, něco jako osobnost, hlavně žádné uřvané detaily. Zároveň produkt nesmí být moc jednoduchý a tichý, aby nebyl nudný. A nás zajímá, jak zachytit právě tu osobnost,“ doplnil Edward Barber.

Text Alena Kodlová, foto Vitra a archivy firem