Web, který vás inspiruje. Užitečné rady pro váš byt, dům i zahradu.


Dopřejte si radost z domácího saunování

Saunování přináší našemu tělu celou řadu blahodárných účinků. Pocení zajistí celkovou detoxikaci organismu, vysoká teplota stimuluje krevní oběh a imunitní systém. Do těla se také vyplaví více endorfinů a hormonu serotoninu, který zodpovídá za pocity štěstí a spokojenosti. Prokrvená pokožka vám navíc dodá krásný a mladistvý vzhled. Saunování, které následuje bezprostředně po fyzickém výkonu nebo sportovní aktivitě, také významným způsobem přispívá k lepší regeneraci svalstva. Klidné a tiché prostředí v saunách navíc vytváří ideální podmínky pro mentální odpočinek od všudypřítomného stresu.

Domácí saunování má kromě toho navíc ještě další benefity. Hlavními přednostmi domácích saun jsou hlavně soukromí, komfort, úspora času nebo hygiena. V České republice jsou nicméně domácí sauny stále ještě považovány za zbytečný nadstandard a přepych. Faktem ale je, že ceny kvalitních domácích saun jsou pro zákazníky stále příznivější. Tak proč si nedopřát saunovací rituál kdykoliv máte chuť a v naprostém soukromí vašeho domova?

Co zvážit při výběru domácí sauny?

Na začátku je třeba si definovat konkrétní představu a očekávání, která od sauny máte, protože v dnešní době obecně platí, že nic není nemožné. Nabídka domácích saun je více než pestrá a v naprosté většině případů není ani potřeba žádná složitá stavební příprava. Instalace je zpravidla hotová během několika hodin.

Důležité je však zvážit, zda si pořídíte saunu do interiéru nebo dáte přednost sauně venkovní. V případě, že plánujete saunu umístit do domu nebo bytu, je potřeba pečlivě naplánovat, kde bude její místo. Z bezpečnostních důvodů totiž nemůže být bez dobrého odvětrávání a přívodu čerstvého vzduchu. Pokud je tahle podmínka u vás doma neproveditelná, nezoufejte. Řešením je například pořízení infrasauny, které postačí pouze přirozená cirkulace vzduchu v místnosti. Nejvhodnějším místem, kam v interiéru saunu umístit, bývá koupelna, ložnice nebo samostatná wellness místnost.

A jak je to s venkovní saunou? Venkovní sauna má oproti sauně v interiéru mnohé rozdíly. Její provozní náklady jsou zpravidla vyšší. Sauna musí navíc být dokonale izolována, aby z ní neunikalo cenné teplo. Na druhou stranu venku většinou nejste tolik limitovaní prostorem. Sauna se bude skvěle vyjímat v klidné části zahrady, na terase nebo pod zastřešenou pergolou. Jednou z největších výhod venkovní sauny je samozřejmě výhled do krajiny, který vás nabije energií sám o sobě. V exteriéru se také snáz řeší ochlazování například u finské sauny.

Připravili jsme pro vás několik zajímavých tipů, které vás mohou při výběru vaší vysněné sauny inspirovat.

Finské sauny

Finskou saunu jistě zná každý z nás. Je to klasická suchá sauna, ve které se teplota pohybuje kolem 85–95 °C a vlhkost je 10–20 %, proto je finská sauna charakteristická velmi suchým vzduchem. Její součástí jsou vždy kamna s kameny, které se polévají vodou. Voda přeměněná v páru zvlhčuje vzduch a vám se bude lépe dýchat a váš požitek ze saunování bude ještě intenzivnější. V dnešní době se už finské sauny vyrábějí výhradně elektrické.

Nezapomeňte, že pokud domů pořídíte finskou saunu, měli byste mít možnost se po každém saunování ochladit. Ochlazení by mělo být velmi rychlé. Pro domácí potřeby postačí studená sprcha, můžete ale skočit do vody v ochlazovacím bazénku, pokud ho máte k dispozici, nebo na sebe vylít vědro s vodou.

Infrasauny

Čím jsou infrasauny specifické? Úplně v nich chybí saunová kamna, ale využívají kvalitní infrazářiče produkující paprsky, které pronikají do těla a tím je ohřívají. Infrasaunu není potřeba rozehřívat, ale můžete ji používat ihned poté, co ji zapnete, což je její velkou výhodou. Teplota vzduchu se v infrasauně pohybuje v rozmezí 30-60 °C a vlhkost vzduchu je stejná, jako v okolním prostoru. Je tedy pravděpodobné, že díky tomu v sauně vydržíte o něco déle. Saunovací cyklus v tomto případě bývá 20-45 minut. Hodí se tedy skvěle i pro ty, kteří nemají rádi velmi vysoké teploty, které jsou typické pro finskou saunu.

Parní kabiny

Parní kabina už dávno není pouze doplňkem veřejných koupelen v hotelech a lázních. Proč by se nemohla stát luxusním doplňkem vašeho domova? Jedná se v podstatě o místnost, která je obložená kachličkami a je do ní vháněna horká pára, která zajišťuje stabilní teplotu 30-45 °C a vlhkost vzduchu 100 %. Tato kombinace velmi příznivě působí hlavně na dýchací soustavu a má podobně jako sauna také další pozitivní účinky.

Jak dlouho má saunování trvat?

O tom, jak dlouho je v sauně ideální zůstávat, existuje celá řada obecných pravidel a doporučení. Je ale potřeba si uvědomit, že se v žádném případě nejedná o dogma, a že nejdůležitější je váš osobní pocit. Během prvním pěti minut v sauně se ve vašem těle spustí termoregulační proces a začnete se potit. Potom byste v sauně měli zůstat asi dalších 10 minut. Během saunování se řiďte výhradně svým vlastním tempem. Pokud jste citlivější na teplo, začněte zvolna, rozhodně se nesnažte za každou cenu držet krok s ostatními. Pro někoho je ideální 10 minut, odolný a vytrénovaný člověk v sauně vydrží mnohem déle.

Před vstupem do sauny se vždy osprchujte. Během samotného saunování je nejlepší ležet nebo si sednout na lavici s mírně pokrčenýma nohama. Měli byste totiž mít nohy, tělo i hlavu ve stejné výšce. Jeden saunovací cyklus zahrnuje pobyt v sauně a následné ochlazení. Doporučuje se saunovací cyklus opakovat třikrát a potom vždy zakončit odpočinkem, který by měl odpovídat délce saunování. Doma vám jako odpočívárna postačí například lehátko. Pusťte si příjemnou hudbu a užívejte si účinky saunování. Ani doma však nezapomínejte během saunování dodržovat pitný režim.

Kdy se saunování nedoporučuje?

Domácí saunu si raději nepořizujte, pokud vás trápí vysoký krevní tlak a nemoci oběhového systému a srdce. Saunování není vhodné ani pro osoby, které trpí nemocemi jater a ledvin. I doma platí, že byste do sauny měli chodit pouze zcela zdraví. Při chřipce, horečce a obecně při zánětech ji raději nechte na jindy. Sauna se také nedoporučuje těhotným ženám.

Spousta lidí se mylně domnívá, že saunovací sezóna probíhá jen na podzim a v zimě. S domácí saunou si můžete mnohem snáz užít komfort letního saunování, které zlepší termoregulaci vašeho těla a budete tak díky němu lépe zvládat letní vedra.